Avrasya Tüneli'nde sehven denilen zammın hem kendisini hem de cezasını ödemişiz

     2019 Şubat başında Avrasya Tüneli’nde geçiş ücreti zamlandı. Ancak ücretin yüksekliğine yönelik gelen tepkiler üzerine, Ulaştırma Bakanlığı,” Avrasya Tüneli geçiş ücretlerine zam yapılmadığını, yeni ücret tablosunun Avrasya Tüneli'nin internet sitesine ‘sehven’ konulduğunu" duyurdu.

     Çünkü hemen 2 ay sonra 31 Mart yerel seçimleri vardı ve yetkililer İstanbul seçmeninin tepkisini çekmek istemiyordu.
     Bunun üzerine şu yazımda “bu zam sehven değil, sözleşmeye göre yapılması gerektiği için yapıldı” diye yazdım. Zam geri çekildiğinden, indirimli ücret ve sözleşme ücreti arasındaki farkın da “katkı payı” olarak bütçeden ödeneceğini belirttim.
     Ödenecek bu tutarın da yaklaşık 220 milyon lira olacağını hesapladım.
     Sayıştay’ın Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 2019 Yılı Denetim Raporu bu tespitimi doğruluyor. Sehven denilen zammın geri çekilmesinden sonra bakın neler olmuş. Gelin bunları Sayıştay raporundan okuyalım (s. 37-40).

     Sözleşme
     İdarenin isteği doğrultusunda geçiş tarifelerinin Sözleşmeye göre belirlenen bedelden düşük uygulanması halinde, aradaki fark (katkı payı) o işletme yılı için garanti edilen araç sayısına ulaşana kadar İdare tarafından görevli şirkete ödenecekmiş.
     Bu ödemeler, taraflar arasında karşılıklı mutabakatın sağlandığı tarihten itibaren 2 ay içinde yapılacakmış.
     Gecikme halinde; ödemeler, yapılması gereken tarihteki Merkez Bankası alış kuru üzerinden ABD Dolarına çevrilecekmiş. Fiili olarak ödemenin gerçekleştiği tarihe kadar olan dönem için, Devlet bankalarının ABD Doları ile açılmış 1 yıl vadeli mevduat hesaplarına o yıl için uyguladığı en yüksek faiz oranı üzerinden gecikme faizi uygulanacakmış.  
     Uygulama
     Bakanlık, Şubat-Temmuz, 2019 döneminde katkı paylarını zamanında ödeyememiş.
     Yetkililer, indirimli geçiş ücreti uygulamasının önceden öngörülebilmesinin mümkün olmaması nedeniyle 2019 yılı bütçesi hazırlanırken bu amaçla ödenek konulmadığını belirtilmiş.
     2019 yılı bütçesinin hazırlandığı 2018 Eylül-Ekim aylarında; yetkililer 2019 Şubatı başında Avrasya Tüneli geçiş ücretine yapılacak zammın, 31 Mart yerel seçimleri öncesinde İstanbul seçmenini kızdırabileceğini öngörememiş yani (Bütçe hazırlıklarında artık bu tür parametrelerinin de göz önünde bulundurulması gerekiyor galiba).
     Ayrıca, Şubat ayında geçiş ücretlerinde indirim yapılmasına karar verildiğinde, izleyen aylarda ortaya çıkması muhtemel toplam ödenek ihtiyacının hesaplanması ve temini için girişimde de bulunmamışlar.
     Maliyet
     Peki, geç ödemeden kaynaklanan ceza tutarı ne kadarmış?
     Yaklaşık 942 bin liracık.
     Dağılabiliriz.

     Not: Sayıştay raporunda da yer verilen ve benim de sık sık hatırlattığım 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Hesap Verme Sorumluluğu” başlıklı 8’inci maddesini bir kez de şuraya bırakayım:
     "Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanların, kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından, muhasebeleştirilmesinden, raporlanmasından ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumludur."


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder