Projenin Kurtköy-Akyazı arası 19 Aralık 2020 tarihinde açıldı. İşin ihalesi 18 Mayıs 2016 tarihinde yapıldı. İhale yapıldığında toplam yatırım tutarı 4,5 milyar Türk Lirası olarak açıklandı (İhale günkü kurdan 1,5 milyar Dolar). İhaleyi Limak-Cengiz Ortak Girişimi kazandı. Kuzey Marmara Otoyolunun aynı gün ihalesi yapılan Avrupa Yakası'ndaki kesimini ise Kolin-Kalyon Ortak Girişimi oldu.
Diğer KÖİ projelerinde olduğu gibi bu işlerde de gelir garantisi sağlandı.
Bu yazıda Anadolu yakasındaki Kurtköy-Akyazı arasındaki kesimin gelir garantisini açıklayacağım.
Gelin başlayalım.
Öncelikle belirtmek gerekir ki KÖİ projelerinden beklenen etkinliğin sağlanabilmesi için finansman, inşaat ve işletme risklerinin özel sektöre transfer edilmesi gerekir. İnşaat riski maliyet ve süre aşımından kaynaklanmaktadır. Bu projedeki maliyet artışı nedeniyle sözleşme revizyonu yapılarak araç garanti sayısı artırılmıştı. Yani özel sektörün üstlenmesi gereken inşaatın maliyet riskini otoyolun kullanıcıları ve vergi mükellefleri üstlenmiş oluyor.
Önden yüklemeli gelir garantisi
Bu yol üç alt kesimden oluşmaktadır. Diğer ulaştırma projelerinde olduğu gibi bu projede de kısmi kabul yapılmaktadır. Kısmi kabul yapıldığında gelir garantileri başlamakta ve bu garantiler işletme dönemi (3 yıl 9 ay 12) gelir garantisine ilave edilmektedir. Osmangazi köprüsünde bu şekilde yapılan kısmi kabule önden yüklemeli gelir garantisi demiştim. Aynı ön yükleme Kurtköy-Akyazı projesinde de yapıldı.
Kurtköy-Liman kavşağı (4. Kesim) 19 Mart 2019 ve Liman-İzmit kavşağı kesimi (5. Kesim) ise 19 Eylül 2020 tarihlerinde açıldı. 4. Ve 5. Kesimlerde sırasıyla 649 ve 92 günlük önden yüklemeli gelir avantajı elde edildi.
Önden yüklemeli gelir garantisi Kurtköy-Liman ve Liman-İzmit kesimlerinde 350 ve 41 milyon dolar olmak üzere toplamda 391 milyon dolardır.
Sözleşme dönemi gelir garantisi
Sözleşmeye göre sağlanan gelir garantisi ise 1,9 milyar dolardır.
Önden yüklemeli artı sözleşme süresi gelir garantilerinin toplamı ise 2,3 milyar dolardır.
En son KÖİ projelerinde gelir garantisi toplamını 153,8milyar dolar olarak belirtmiştim.
Kurtköy-Akyazı otoyolundaki gelir garantisinin de hesaplamaya katılmasıyla; ulaştırma sektöründeki gelir garantisi 39,7 milyar dolara ve toplam gelir garantisi de 156,1 milyar dolara ulaştı.
Son söz:Kurtköy-Akyazı projesinde maliyetten kaynaklanan inşaat riskinin maliyetini toplum öderken, süreden kaynaklanan riskin avantajını özel sektör üstlenmiş.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder