Uzunca bir süredir ekonomi yönetimi piyasalara gürültülü sinyaller vermektedir. Bu gürültülü sinyaller, piyasalarda belirsizliklere neden olmakta ve dolayısıyla üretim, tasarruf, yatırım ve tüketim konularında karar verenleri tedirgin etmektedir.
Ekonomi politikaları, geniş anlamda para ve maliye politikalarından oluşmaktadır. Bu yazıda, maliye politikaları konusunda ekonomi yönetiminin davranış biçimini ele alacağım.
Maliye politikasının en önemli aracı bütçe kanunlarıdır. Bu kanunlar gelecek mali yılda yapılacak harcamaları ve bu harcamaların finansman yöntemi açıklamaktadır. İktisadi aktörler de bu metinlerden, büyük aktör devletin gelecekteki davranış biçimini anlamaya ve buna göre en doğru kararı vermeye çalışırlar.
Bütçe hazırlık süreci
Bütçenin hazırlanmasını düzenleyen 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na göre bütçe süreci Orta Vadeli Programın (OVP) Eylül ayının ilk hafta sonuna kadar Resmi Gazetede yayımlanmasıyla başlamaktadır. OVP’den hemen sonra, 15 Eylül’de de Orta Vadeli Mali Plan (OVMP) yayınlanmalıdır.
OVP kalkınma planları, stratejik planlar ve genel ekonomik koşulların gerekleri doğrultusunda, gelecek üç yıla ilişkin makro politikaları, ilkeleri, hedef ve gösterge niteliğindeki temel ekonomik büyüklükleri belirlemektedir. OVMP ise bu ilkeler ve hedefler çerçevesinde gelecek üç yıla ilişkin toplam gelir ve gider tahminleri ile birlikte, hedef açık ve borçlanma durumu ile kamu idarelerinin ödenek teklif tavanlarını içermektedir. Bu doğrultuda yine 15 Eylüle kadar istinaden bütçe ve yatırım programı hazırlama rehberleri yayımlanmalıdır. Bu rehberler doğrultusunda hazırlanacak bütçe 15 Ekime kadar TBMM’ye gönderilir. Kamu yatırım programı ise bütçe kanununun yayımlanmasından 15 gün sonra Cumhurbaşkanınca Resmi Gazetede yayımlanır.
Bakıldığında bütçe sürecinin işleyişi ne kadar basit değil mi? Ancak, uygulamada kazın ayağı pek öyle değil gibi görünüyor.
Bütçe sürecinin geciktirilmesi
Ekonomi yönetimleri bütçe sürecinin ilk adımı olan OVP’nin yayımlanmasını sürekli geciktiriyorlar. Başlarda bu anlaşılabilir bir durumdu. 5018 sayılı Kanun ilk çıktığında OVP’nin en geç Mayıs sonuna kadar yayımlanması gerekiyordu. Yetkililer, Mayıs ayında bir sonraki yıla ilişkin kestirimde bulunmanın zorluğu nedeniyle, takvimi Eylül başına öteledi. Ancak, bir sonraki yıla ilişkin göstergeler Eylül başı itibariyle de tahmin edilemiyor olmalı ki OVP’nin yayını hâlâ erteleniyor (Tablo 1). Yetmedi, pozitif hukukun OVP olarak nitelendirdiği metnin ismi fiilen Yeni Ekonomi Programı olarak değiştirildi. Diğer bir deyişle, bütçe hazırlama sürecini düzenleyen 5018 sayılı Kanun hiçe sayılmaya başlandı.
Kanunların hiçe sayıldığı bir ortamda da piyasaların ekonomi yönetimine güvenleri zedeleniyor. Bu nedenle de derecelendirme kuruluşları ülkenin kredi notunu sürekli düşürüyor.
İhtiyacımız istikrar programı ve kamu harcamalarında verimlilik
Beş yıllık kalkınma planları, orta vadeli programlar ve yıllık
programlar farklı dönemleri kapsayan ve kısa dönemden uzun döneme doğru
gidildikçe soyutlaşan metinlerdir. Dönem kısaldıkça programlar
somutlaşmakta ve atılacak adımlar daha net biçimde belirlenebilmektedir.
Türkiye, 2018 yılında yaşanan kur şokundan sonra girdiği kendi
krizinden çıkmaya çalışırken, COVID19 salgını nedeniyle daha büyük bir
krizin içerisine girdi.
Kriz sürecinde kamu harcamaları ve
dolayısıyla kamu açıkları arttı. Bu açıklar borçla finanse edildiğinden,
faiz giderleri de artıyor. Bununla birlikte, bu harcamaların içeriği
hakkında kamuoyuna ayrıntılı bir bilgi verilmiyor.
Bu nedenle,
acilen kamu harcamalarında verimliliği ve şeffaflığı artırmaya yönelik
tedbirlerin alınması gerekmektedir. Bu çerçevede, üç yıllık daha soyut
bir orta vadeli programdan önce, somut bir istikrar programı
hazırlanmalıdır. Bu tür programlarla, kısa dönemde dış âlemin, hane
haklarının ve özel sektörün yatırım ve tüketim kararlarını etkileyecek
tedbirleri belirlemek kolay değildir.
Ancak, devlet kısa dönemde en
kolay ve hızlı biçimde kendi davranış biçimini değiştirebilir. Böylece
piyasalara da daha sağlıklı sinyaller verebilir. Nitekim gelirlerini
artırmak amacıyla vergi oranlarını artırmakta ve Merkez Bankası ihtiyat
akçesi gibi bir defalık gelirlere başvurmaktadır.
Harcama
konusunda ise tasarrufa ve şeffaflığa özen göstermemektedir. Bu nedenle
hazırlanacak bir istikrar programında kamu harcamalarında şeffaflığı ve
tasarrufu sağlayacak önlemler somut biçimde belirlenmeli ve bu önlemler
öngörülen bir takvim içerisinde gerçekleştirilmelidir. Böylece piyasa
aktörlerine sağlıklı sinyaller verilmelidir.
Bunun için, 20
Eylül 2018’de yayımlanan OVP’de (2019-2021) “kamu kaynaklarının verimli
biçimde kullanılması, maliyetlerin ve harcamaların azaltılması amacıyla”
kurulacağı belirtilen ‘Kamu Maliyesi Dönüşüm ve Değişim Ofisinin’
kendisinin ve varsa bulgularının akıbeti konusunda kamuoyuna bilgi
verilmelidir.
Nitekim, 5018 sayılı Kanuna göre “kamu kaynağını
kullananlar, kaynakların kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin
alınmasından ve raporlanmasından sorumludur”.
Son söz: Yönü belli olmayan yelkenliye uygun rüzgâr yoktur.
Not: Bu yazı ilk defa 11 Eylül 2020 tarihinde Gazete Pencere'de yayımlandı. "Derecelendirme kuruluşlarının ülkenin kredi notunu düşürdüğüne ilişkin açıklamayı bu yazıda ilave ettim.
Herkese selam. Kredi Kredi Kuruluşlarından kredisini almış kişilerin yorumlarını gördüm ve onların tavsiyesi üzerine başvurmaya karar verdim ve birkaç saat önce kendi kişisel banka hesabımda talep ettiğim toplam 30.000$'ı teyit ettim. Bu gerçekten harika bir haber ve gerçek krediye ihtiyacı olan herkese e-posta yoluyla (loancreditinstitutions00@gmail.com) başvurmalarını tavsiye ediyorum, onlara WhatsApp (+393512114999) üzerinden mesaj atmaya karar verebilirsiniz. İstediğim krediyi aldığım için mutluyum.
YanıtlaSilMerhaba, borç konsolidasyon kredisi, teminatsız krediler, işletme kredileri, ipotek kredileri, araba kredileri, öğrenci kredileri, kişisel krediler, risk sermayesi vb. mi arıyorsunuz? Ben özel bir borç verenim, şirketlere ve bireylere% 2'lik düşük ve makul faiz oranlarıyla kredi veriyorum. E-posta adresi: christywalton355@gmail.com
YanıtlaSil