8 Temmuz 2019 tarihinde
TBMM’ye sunulan ve 11 Temmuz 2019 tarihinde Plan Bütçe Komisyonundan geçen TorbaKanun tasarısında şehir hastanelerinin sözleşme değişikliklerine ilişkin düzenlemeler
de bulunmaktadır.
Bu yazıda bu değişiklikler
hakkındaki düşüncelerimi paylaşacağım.
1. Öncelikle şehir
hastaneleriyle ilgili süreçleri düzenleyen 6428 sayılı Kanun’a yapılan bir
eklemeyle şu şekilde bir sözleşme bedeli tanımı yapılmaktadır: “sözleşme
kapsamında işletme dönemi boyunca yükleniciye ödenecek kullanım bedeli ile
hizmet bedelinin yönetmelik çerçevesinde hesaplanan net bugünkü değerleri
üzerinden elde edilen toplam.”
Bu değişikliklerle,
6428 sayılı Kanun’da “bedel” ve “sözleşme bedeli” şeklinde birbirlerinin yerine
geçebilen iki kavram oluşturulmaktadır. Kanun’un mevcut halinde “bedel” şu
şekilde tanımlanmaktadır (md.1/c): “yüklenicinin, sözleşme çerçevesinde yaptığı
tesislerin kullanımı ile tesisteki belli hizmetlerin sunulması karşılığında
yükleniciye ödenecek olan bedellerin toplamı”. Kanunun 1/e maddesinde “hizmet
bedeli” ve 1/j maddesinde de “kullanım bedeli” kavramları tanımlanmakta ve “bedelin”
bu iki bileşenden oluştuğu belirtilmektedir.* Bu çerçevede, hem “bedel” hem de “sözleşme
bedeli”, “hizmet” ve “kullanım bedeli” toplamlarından oluşmaktadır. İki tanım arasındaki tek fark, yeni tanımla
getirilen “net bugünkü değer” (NBD) hesabıdır.
Torba tasarı bu haliyle
kanunlaşırsa, 6428 sayılı Kanun’da 32 adet “bedel” ve 2 adet de “sözleşme bedeli”
kavramı yer alacaktır. Bu da kanun uygulamasında sorunlara yol açabilecektir.
Konuyu açıklamak için Kanunun
4/9 maddesindeki şu ifadeye bakalım:
“Mücbir sebepler,
olağanüstü hâller veya sözleşme ve eklerinin uygulanmasını etkileyen bir
durumun ortaya çıkması veya sözleşme ve eklerindeki hükümlerin ihtilaf içermesi
hâllerinde sözleşmenin uygulanabilirliğini veya anlaşılabilirliğini sağlamak
amacıyla, sözleşme bedelini
değiştirmemek kaydıyla Sağlık Bakanı onayı ile sözleşme ve eklerinde taraflarca
değişiklik yapılabilir. Yapım işlerinde mücbir sebepler, olağanüstü hâller veya
yüklenicinin kusurundan kaynaklanmayan sebeplerle, sözleşmede öngörülen
şartlarda işin tamamlanamayacağının anlaşılması hâlinde bedel, ihalede nihai
teklifin verildiği tarih esas alınarak güncellenir ve buna bağlı olarak Bakan
onayı ile sözleşmede gerekli düzenlemeler yapılır.”
Bu açıklamada yer alan
ve Kanun'da sadece 2 yerde kullanılan "sözleşme bedeli" hesaplaması için yeni getirilen NBD yaklaşımı, Kanun'da 32 farklı yerde adı geçen "bedel"
hesaplaması için de mevcut durumdaki nominal yaklaşım esas alınacaktır.
Neden? Açıklama yok.
2. Kanunun 4/9 maddesine
yapılan bir eklemeyle de sözleşme ve eklerindeki hükümlerin uygulanmasını
etkileyen bir durumun ortaya çıkması veya anlaşılabilirliğini sağlamak
amacıyla, sözleşme bedelini artırmamak kaydıyla Sağlık Bakanı onayı ile
sözleşme ve eklerinde taraflarca değişiklik yapılabilir. Bu kapsamdaki sözleşme
değişikliklerinde, sözleşme bedelinin artırılmaması kaydıyla, kullanım bedeli
veya hizmet bedeli artırılmak veya azaltılmak suretiyle değiştirilebilecektir.
Kullanım bedeli
ödemeleri hastaneleri inşa eden ve işleten firmaya yapılmaktadır. Ancak, P2
hizmetlerin tamamı veya bir kısmı başka bir işletmeciden sağlanabileceği gibi,
binayı yapan ve işleten işletmeciden de sağlanabilmektedir. Birinci durumda
hizmet bedeli bir diğer işletmeciye yapılırken, ikinci durumda kullanım
bedeliyle birlikte binayı yapan/işleten firmaya yapılacaktır. Sağlık
Bakanlığının bugüne kadar imzaladığı sözleşmelerin çoğunda bina kullanımın
hizmetleri ve ihtiyari hizmetleri aynı yükleniciden satın alınmaktadır. Hizmet
bedelleri bazı projelerde kullanım bedeli toplamına da çok yakındır.
Yeni getirilen
düzenlemeden sonra benim kafama takılan soru şudur: sözleşme bedelini artırmamak kaydıyla; hizmet bedelini düşürerek (örneğin, bina
işletmecisinden ilaçlama, otopark, temizlik ve güvenlik hizmetleri tedarikinden
vazgeçilerek), şehir hastanelerinin zorunlu unsuru olan P1 hizmetlerine yapılan
ödemeleri artırarak sözleşmeler
değiştirilirse, yükleniciye rant aktarılmış olunur mu?
Anton Çehov’un meşhur
sözünü de şuraya bırakalım: “oyunun başında duvarda silah asılıysa oyunun
sonunda top patlar”.
*“Kullanım
bedeli” (P1 hizmetler) sözleşme
çerçevesinde yaptırılan tesislerin kullanımında ortaya çıkan hizmetleri (bina,
elektrik, asansör, soğutma, olağanüstü bakım onarım, peyzaj ve ana tıbbi
cihazlar) içermektedir.
“Hizmet bedeli” (P2
hizmetler), ilaçlama, otopark, temizlik, bilgi yönetimi, güvenlik, resepsiyon,
yardım, taşıma, çamaşır, yemek, laboratuvar, görüntüleme, sterilizasyon,
dezenfektasyon, rehabilitasyon ve atık hizmeti gibi faaliyetleri içermektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder