Trafik/gelir garantili yeni KÖİ projesinin bütçe yükü: Aydın-Denizli Otoyolu

     Aydın-denizli otoyolunun ihalesi 26 Mart 2020 tarihinde Yap-İşlet-Devret (YİD) yöntemiyle gerçekleştirildi. Otoyol, İzmir-Antalya arasında kesintisiz ulaşımı sağlayacak projenin ikinci kesimidir. İlk kesim hizmete açık olan İzmir-Aydın Otoyolu, ikinci ve üçüncü kesimler de sırasıyla Denizli-Burdur ve Burdur-Antalya Otoyollarıdır. Büyük ihtimalle YİD yöntemiyle gerçekleştirilecek ikinci ve üçüncü kesimlerin ihalesi ileri bir tarihte yapılacaktır.
     Kolayca tahmin edeceğiniz üzere, diğer ulaştırma YİD projelerinde olduğu gibi Aydın-Denizli otoyolunda da trafik garantisi verilmektedir.
     Öncelikle otoyol hakkında teknik bilgi vereceğim ve sonrasında da ihalede ortaya çıkan  trafik/gelir garantisinin toplam tutarını hesaplayacağım.

     Otoyol projesinin teknik özellikleri
     İhaleyi Powerchina International Group Ltd.Şti.,  Powerchina Road Bridge Group Co Ltd. şti. ve Özgün İnşaat Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. Ortak Girişimi kazandı.
     Otoyol 154 km. uzunluğundadır ve yatırım bedeli 5,3 milyar TL veya 820 milyon dolardır.
     Otoyolda 2 kesim halinde trafik garantisi verilmiştir. Bunlar;

  •  Aydın-Kuyucak Kesimi için günlük 35.000 otomobil
  • Kuyucak-Denizli Kesimi için günlük 32.000 otomobil'dir.

     Geçiş ücretleri otomobil bazında km başına 5 eurocent/5,47dolarcent olarak ücretlendirilecektir. Yapım süresi 3 yıl ve işletme süresi ise 17 yıl 9 ay ve 18 gündür.
     Bu bilgilerle işletme süresi boyunca verilen garantinin bugünkü değerini kolayca hesaplayabiliriz.
      Trafik/gelir garantisinin tutarı
     Yukarıda da belirttiğim gibi trafik garantisi iki kesim halinde verilmektedir. Ancak, alt kesimlerin uzunluklarına ilişkin bilgi bulunmamaktadır. Bu nedenle, iki alt kesimdeki trafik garantisinin ortalamasını (33.500 otomobil/gün) alacağım ve garanti tutarını otoyolun bütünü (154 km) için hesaplayacağım.
     Otoyolu boydan boya geçen bir otomobil 8,43 dolar (54,4 TL) ve 33.500 otomobil de 282.244 dolar ödeyecektir.
     Bu durumda, işletme süresince verilen trafik/gelir garantisinin bugünkü tutarı ise 1,8 milyar dolar ya da 11,8 milyar TL’dir. 
     Bu trafik garantisi, diğer ulaştırma YİD projelerinde olduğu gibi proje kredisinin sağlandığı para cinsinin ait olduğu ülkedeki enflasyona göre her yıl güncellenecektir. 
     Ayrıca, Denizli-Burdur ve Burdur-Antalya Otoyolları da YİD yöntemiyle yapılır ve trafik/gelir garantisi de verilirse İzmir-Antalya yolunda verilen garantilerin tutarı daha da artacaktır.


Not:Yeni gelişmeler nedeniyle yazıyı güncellemem gerekti. 
Evet, ihale 26/03/2019 tarihinde yapıldı ve yazıda belirttiğim konsorsiyum ihaleyi kazandı. Yazının amacı, ihalenin zamanlamasını gündeme getirmekten daha çok trafik garantisinin tutarının boyutunu hesaplamaktı. Tarih konusunda maddi bir hata yapmışım maalesef. Yazım nedeniyle, hatalı yorum yapanlardan özür dilerim.
Ancak an itibariyle; Aydın-Denizli Otoyolunun ihalesinin gündemde olduğunu da resmen biliyoruz.Uzamasın diye orijinal yazıda belirtmediğim hususları aşağıda okuyabilirsiniz. 

1.Konsorsiyum, tek başına katıldığı ve rekabetin olmadığı bir ihalede kazandığı otoyolun sözleşmesini imzalamadı
2.Bunun üzerine, KGM önce Otoyolun 12/5/2020'de yeniden ihale edileceğini duyurdu.
3.KGM daha sonra ihalenin ilan ettiği tarihten bir ay sonra, yani 11/06/2020 tarihinde yapacağını duyurdu.
4.Dolayısıyla, ihale gerçekleştiğinde kamu finansmanına gelecek yükün boyutu da çok değişmeyecek.

Şimdi yeni ihale sonucunu bekliyoruz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder