Yazıyı kısa tutmak amacıyla, öncelikle KÖİ sözleşmelerinin doğasını, sözleşme revizyonlarının nedenlerini ve refah etkilerini ele alacağım.
Eksik Sözleşme
Uzun süreli KÖİ sözleşmeleri iktisat alanında “eksik sözleşme” (incomplete contract) olarak bilinmektedir. 2016 yılında eksik sözleşme alanında Nobel Ekonomi Ödülünü kazanan Oliver Hart, ödül konuşmasında önceki ana akım literatürün tam sözleşmeler üzerinde yoğunlaştığını belirtmektedir. Tam sözleşmelerde, gelecekte ortaya çıkabilecek olumlu ve olumsuz her şey ve bunlara ilişkin alınabilecek bütün koruyucu önlemler sözleşmede yazılmaktadır. KÖİ sözleşmeleri böyle değildir. Geleceğin belirsizliğinde yazılan bu karmaşık sözleşmeler eksik/hatalı ve belirsiz ifadeler içerebilmekte ve işin önemli unsurlarını göz ardı edebilmektedir.
Bu durumda, eksik sözleşmelerdeki eksik ve belirsiz kalan unsurların çözümü hakkında hangi tarafın daha çok karar verme gücüne sahip olabileceğinin sorgulanması gerekmektedir. Bu sözleşmelerde, kâr maksimizasyonu amacıyla çalışan özel sektör işletmesi maliyet tasarrufları elde etmek(hizmet kalitesini düşürmek) ve tarifelerini artırmak için çalışırken, hükümetler sözleşmeye konu hizmeti daha kaliteli biçimde ve daha ucuz fiyattan sağlamaya çalışmaktadır. Amaç fonksiyonu bu denli farklı olan tarafların, sözleşme revizyonu konusundaki karar verme gücü/istekliliği hizmet kalitesini ve ücretini doğrudan etkilemektedir. Sözleşme revizyonlarında, taraflar fırsatçı davranabilmektedir (opportunistic behaviour). Bu çerçevede, revizyonlarda sadece özel sektör çıkarı gözetilirse tüketici kaybedecek, sadece kamu çıkarı gözetilirse de görevli şirket zarar edecektir. Bu nedenle, revizyonlarda sadece sözleşme taraflarının çıkarlarının gözetilmesi yerine, sözleşmelerin sağlıklı biçimde uygulanabilmelerinin yolları aranmalıdır.
Latin Amerika ve Karayipler tecrübesi
Sözleşmelerin rekabetçi ihalelerin ardından revize edilmesi, rekabetçi disiplinin ve olası etkinliğin kaybolmasına neden olacaktır. Bir istekli, ihale sonrasında sözleşmenin yeniden müzakere edileceğine inanırsa; ihaleyi en etkin çalışan firma yerine, sözleşme revizyonlarında daha becerikli olan firma kazanacaktır.1985-2005 yılları arasında Latin Amerika ve Karayipler’de 1.000’den fazla KÖİ sözleşmesini inceleyen bir Dünya Bankası çalışmasına göre KÖİ sözleşmeleri imzalandıktan sonra ortalamada 2 yıl içerisinde yeniden müzakere edilmektedir.
Sözleşmelerin yeniden müzakerelerine ücretler, yatırım gereklilikleri ve süreleri, tarifeleri etkileyecek maliyet unsurları, özel sektörün devlete yapacağı ödemeler ve sözleşmelerin süresi konu olmaktadır. Sözleşmelerin revizyonunu talep eden özel sektörün genel gerekçesi, çeşitli nedenlerle sözleşmelerin mali yapısının bozulmasıdır. Sözleşmeleri yeniden müzakere etmek isteyen kamu kurumlarının temel gerekçesi ise sektörel politikalardaki değişiklikler, -özellikle seçim dönemlerindeki- siyasi kaygılar, ilgili sektörün gelişmesindeki hız ve seviye konusundaki memnuniyetsizlik ve özel sektörün sözleşmede belirlenen koşullara uygun hareket etmemesidir.
Bu çalışmada, sözleşme revizyonlarında özel sektörün daha fazla kazanç elde ettiği tespit edilmektedir. Sözleşme müzakerelerinin % 62’sinde hizmet ücretleri/tarifeleri artırılırken, sadece % %19’unda düşürülmüştür. Bunun yanı sıra revizyonların % 59’unda hizmet ücretlerini etkileyecek maliyet değişiklikleri yapılmıştır. Revizyonların % 62’sinde yatırım gereklilikleri düşürülürken, % 69’unda yatırım süreleri uzatılmıştır.
Sözleşme revizyonlarının etkileri
Revizyonlar, KÖİ sözleşmelerinden kaynaklanan eksiklikleri ve belirsizlikleri giderdikleri ölçüde sosyal refahı artırmaktadır. Dünya Bankası çalışmasındaki bulgulardan hareketle, bazı revizyonların sosyal refahı artırdığı söylenebilse de, makulün ötesinde bir sıklıkla yapılan revizyonlar sözleşmelerin geçerliliğini tartışmalı hale getirmektedir. Özel sektör lehine sıklıkla yapılan revizyonlar, özel sektörün fırsatçı davranma kapasitesine sahip olduğunu göstermektedir. Sözleşmeleri değiştirebileceğine inanan özel şirketler -sözleşmenin değerinin çok üzerinde/altında- stratejik teklif vermekte ve sözleşme revizyonları da rekabetçi ihalelerden beklenen faydaların kaybolmasına neden olmaktadır. Böylece, ihalelerde kazanan teklif, özel sektörün etkinliği yerine sözleşmeleri yeniden müzakere edebilme gücünü işaret etmektedir.
Uzun süreli KÖİ sözleşmelerinde özel sektör fiyat değişikliği yapamamaktadır. Bu nedenle, önemli mücbir sebeplerin ortaya çıkması durumunda; projenin sürdürülebilirliği açısından özel sektörün kârını artıracak sözleşme değişikliklerinin yapılması kabul edilebilir bir durumdur. Mücbir sebepler nedeniyle sözleşmenin değiştirilebileceğine inanan istekliler, en iyimser tekliflerini sunacaktır. Bu da istenilen bir gelişmedir. Ancak, mücbir sebepler dışındaki revizyon talepleri kabul edilmemelidir ve özel sektör teklifinin ceremesini çekmelidir. Hükümet, özel sektörün teklifine sadık kalmasını istemeli ve fırsatçı revizyon taleplerini kabul etmemelidir. Bu durumda da eksik yazılan çoğu KÖİ sözleşmesinin iptal edilmesi gerekecektir. Bu stratejinin izlenmesi durumunda, KÖİ projelerindeki başarısızlık kabul edilmiş olacaktır ve sonuçta siyasi bir bedel ödenecektir. Bu nedenle hükümetler fırsatçı revizyon taleplerini genelde kabul etmekte ve böylece kamu özel şirketlerin istismarına açık hale gelmektedir.
Sözleşme revizyonundan kaçınmanın yolları
KÖİ sözleşmelerindeki sözleşme revizyonlarının sosyal refah üzerindeki olumsuz etkileri, uygun düzenleyici çerçevenin ve sözleşme tasarımının, yazımının ve uygulanmasının önemini ortaya koymaktadır. İyi sözleşme tasarımı, diğer şeylerin yanı sıra şu unsurları içermektedir:
- KÖİ sözleşmeleri belirsizliklerden kaçınacak şekilde tasarlanmalı ve rekabetçi bir biçimde ihale edilmelidir. Aceleci biçimde hazırlanan ve parasal değeri yüksek ve karmaşık sözleşmeler bu iki unsura da zarar vermektedir.
- Sözleşme taraflarının hak ve yükümlülükleri iyi belirlenmeli, sorumluluğunu yerine getirmeyenlere caydırıcı müeyyideler öngörülmelidir. Bu çerçevede sözleşme revizyonlarına bir sınırlama getirilmelidir.
- Sözleşme revizyonu talepleri ve değişiklikleri konusunda şeffaf davranılmalı ve bu gelişmeler bağımsız uzmanların denetimine açık tutulmalıdır.
- KÖİ projelerinin geliştirilmesinde ve değerlendirilmesinde ve sözleşmelerinin yazımında ve uygulanmasında evrensel olarak ihtiyaç duyulan kurumlar, kurallar ve araçlar ayrıntılı biçimde belirlenmeli ve uygulanmalıdır.
Bir sonraki yazımda, Türkiye’de KÖİ projelerinin ve sözleşmelerinin hazırlanmasındaki ve uygulanmasındaki mevcut kapasiteyi ele alacağım.
Kaleminize sağlık Hocam. Değerli bilgiler için çok teşekkürler. Bir de ihale aşamasında tek firmanın/ortaklığın teklif verdiği ve bunlarla sözleme imzalanan KÖİ'ler var. Bu tip sözleşmelerinin revizyonunda, dikkat edilecek hususlara, uzun vade rekabetin tesisi ve belki kamu kesiminin müzakere kapasitesi açısından değinirseniz istifade ederiz. Teşekkürler
YanıtlaSilDeğerli Muhammed,
SilTek isteklinin katıldığı ihaleler genelde müzakere olarak kabul edilir.
Yazıda yer alan DB çalışması bulgularına göre müzakerelerde sözleşme revizyonu oranı daha düşük (iyi mi kötü mü bilemedim)
Açıklamayı iki uç noktada yapabiliriz.
1.Müzakerelerde taraflar, BAŞBAŞA, her şeyi çözüyorlar, diyebiliriz.
2.Uygulama sözleşmesi sıklıkla değiştirilen rekabetçi ihalelerde; proje geliştirme, şartname yazma, ihale usulü belirleme ve sözleşme yazma aşamalarında büyük hatalar yapılmaktadır ki uygulama amaca uygun gelişmemektedir.
Son olarak, iki uç arasındaki senaryolar ise muhtelif.
Yanıtınız ve nezaketiniz için çok teşekkürler Hocam,
YanıtlaSilMalumunuz ülkemizde tarif ettiğim şekilde gerçekleşen KÖİ'ler var. Sözleşme uygulama aşamasında bu ortaklık/firma lehine ya da aleyhine algı oluşturacak revizyonların, gözlemci diğer firmaların gelecekteki KÖİ ihalelerindeki tutumuna etkisini anlamak amacıyla sormuştum.
Geniş bir yelpaze çizmişsiniz, cevabımı aldım.
Çok teşekküler, Saygılar.